Stworzona w japońskich laboratoriach, unikalna technologia BluEarth połączyła parametry opony przyjaznej kierowcy z wymogami nowoczesnego społeczeństwa i ochroną środowiska.
W tym roku firma Yokohama, twórca technologii, producent opon z segmentu premium, rozpoczyna implementację BluEarth w produktach dostępnych dla szerokiego grona kierowców.
Koncepcja technologii BluEarth opiera się na przekonaniu, że opony powinny zapewniać kierowcom wygodę i bezpieczeństwo prowadzenia samochodu, a jednocześnie mieć jak najmniejszy negatywny wpływ na społeczeństwo i środowisko. Wypracowana przez japońskich inżynierów nowoczesna technologia pozwala to osiągnąć poprzez obniżenie hałasu wydawanego przez oponę podczas jazdy do 70,1 dB, znaczące zmniejszenie zużycia paliwa poprzez redukcję masy opony o 17%, czy ograniczenie straty ciśnienia powietrza w oponie o 36%. Do produkcji opon BluEarth wykorzystano unikalną na skalę światową mieszankę wzbogaconą o olejek pomarańczowy, produkowany ze zużytej skórki tych owoców. Jego właściwości pozwalają na zwiększenie styku opony z powierzchnią, nawet tą z dużymi nierównościami.
Do tej pory technologia BluEarth stosowana była jedynie w modelu opon premium BluEarth-1 dostępnym w kilku rozmiarach. W tym roku Yokohama rozpoczęła wdrażanie technologii BluEarth w seriach Advan i Geolandar. Firma zapowiada, że w przyszłości koncepcja BluEarth zostanie zaimplementowana we wszystkich produktach premium z logo Yokohama.
Najważniejsze cechy charakterystyczne dla serii BluEarth to: • Mieszanka nano BLEND z dodatkiem olejku pomarańczowego • Przyjazna środowisku konstrukcja wysokich osiągów • Lekka konstrukcja opony zmniejszająca zużycie paliwa • Specjalna wkładka wewnętrzna ograniczająca stratę powietrza o 36% • Aerodynamiczna konstrukcja zmniejszająca opory toczenia
Mieszanka nano BLEND z dodatkiem olejku pomarańczowego Zaawansowana technologia mieszanki nano BLEND umożliwia zrównoważenie osiągów opony – jej przebiegu, przyczepności na mokrej nawierzchni oraz wpływu na zużycie paliwa. Mieszanka składa się z 3 elementów: polimeru, olejku pomarańczowego uzyskiwanego ze skórki pomarańczowej oraz drobnej krzemionki. Każdy z elementów jest odpowiedzialny, za inne właściwości opony. Mieszanka polimeru odpowiada za super niskie opory toczenia. Olejek pomarańczowy sprawia, że opony są bardziej miękkie a co za tym idzie, mają większą powierzchnię styku z nawierzchnią. Z kolei drobna krzemionka kontroluje nagrzewanie się opony zapewniając jej doskonałą przyczepność i duże przebiegi. Inżynierowie Yokohamy wykorzystali w mieszance olejek pomarańczowy, ponieważ jego molekuły posiadają podobną strukturę do molekuł kauczuku naturalnego co sprawia, że doskonale się ze sobą łączą tworząc oponę o ponadprzeciętnej przyczepności.
Kolejną ważną cechą mieszanki nano BLEND jest to, że zapewnia ona niskie opory toczenia opony podczas jazdy ze stałą prędkością, natomiast podczas przyspieszania oraz szybkiej jazdy pozwala uzyskać większą przyczepność z jezdnią pomimo wzrostu temperatury pracy opon.
Przyjazna środowisku konstrukcja wysokich osiągów Asymetryczna budowa bieżnika oraz wzmocniona konstrukcja wewnętrzna zastosowane w modelu opony BluEarth-1 zapewniają doskonałe osiągi, bezpieczeństwo i stabilność. Ograniczenie hałasu stanowiło jedną z kwestii dotyczących ochrony środowiska.
W środkowej części asymetrycznego bieżnika zlokalizowano 3 rowki, z których dwa posiadają faliste wyżłobienia hybrydowe. To właśnie ta część bieżnika odpowiada za efektywne odprowadzanie wody i gwarantuje oponie BluEarth-1 doskonałą przyczepność na mokrej nawierzchni. Asymetryczne barki opony wraz ze sztywną konstrukcją stopki oraz stalową ścianką wewnętrzną zapewniają stabilność podczas jazdy.
Bieżnik BluEarth-1 charakteryzuje także niski poziom hałasu – zaledwie 70,1 dB. Osiągnięto to dzięki pięciostopniowej konstrukcji poprzecznej, która została opracowana w taki sposób, by każda z kolejnych część znosiła hałas generowany przez poprzednią. BluEarth-1 charakteryzują lepsze osiągi pod względem poziomu hałasu w porównaniu do poprzedniej flagowej opony Yokohamy typu eco, która posiada jedną z najcichszych konstrukcji dostępnych obecnie na rynku.
Zastosowany w ściankach bocznych opony a także pod jej bieżnikiem związek zapobiegający nierównomiernemu nagrzewaniu się umożliwia ograniczenie zużycia paliwa przez samochód. Dzieje się tak, gdyż, nierównomierne nagrzewanie się opony sprawia, że powstają wyższe opory toczenia i następuje jej szybsze zużycie. W ten sposób technologia BluEarth pomaga obniżyć zużycie paliwa przez samochód, wydłużyć życie opony i dzięki temu zredukować ujemny wpływ na środowisko.
Masa opony mniejsza o 17% pozwala zmniejszyć zużycie paliwa Na oszczędność paliwa wpływa również mniejsza o 17% w stosunku do konwencjonalnych opon masa opony wykonanej w technologii BluEarth. Duży ciężar zwykłych opon wpływa na zwiększone zużycie paliwa, ponieważ potrzebna jest większa moc, a tym samym ilość paliwa, do poruszenia opon. Technologia BluEarth zapewnia dużo lżejszą konstrukcję, która przy jednoczesnej stabilności ścianek bocznych gwarantuje nie tylko niższe zużycie paliwa, ale również większy komfort prowadzenia samochodu.
Specjalna wkładka wewnętrzna ogranicza stratę powietrza o 36% Cienka jak kartka papieru, zastępująca wkładkę butylową, wkładka wewnętrzna opracowana dla technologii BluEarth powstała z połączenia elastycznej gumy i oryginalnego tworzywa sztucznego. Dzięki temu posiada ona właściwości zapobiegające penetracji powietrza, a co za tym idzie ogranicza jego straty nawet o 36% w porównaniu do zwykłych opon. Technologia wkładki zapewnia odpowiednie ciśnienie wewnątrz opony, co zwiększa komfort prowadzenia samochodu i ma niebagatelny wpływ na żywotność opon.
Warto dodać, że straty powietrza w oponach konwencjonalnych wynikają z charakterystyki gumy. Obniżające się ciśnienie powietrza w oponie zwiększa jej opory toczenia, a co za tym idzie niezbędna jest większa moc silnika do poruszania samochodu. Najłatwiej można to sobie wyobrazić na przykładzie jazdy rowerem. Im mniejsze ciśnienie w oponach roweru tym więcej siły musimy włożyć w jazdę na nim.
Aerodynamiczna konstrukcja zmniejsza opory toczenia Opór powietrza stanowi jeden z czynników wpływających na duże zużycie paliwa. Jest to szczególnie istotne w przypadku opon premium, umożliwiających rozwijanie dużych prędkości. Technologia BluEarth została opracowana przy użyciu oryginalnego systemu symulowania aerodynamiki oraz w oparciu o testy w tunelu aerodynamicznym. Aby zmniejszyć opór powietrza i lepiej kontrolować jego przepływ w oponie zastosowano, analogicznie do budowy piłeczki golfowej, liczne zagłębienia w ściankach bocznych i w barku bieżnika. Pozwoliło to uniknąć turbulencji powstających po tylnej stronie opony. Aby zmaksymalizować redukcję oporu powietrza zastosowano także wklęsłą formę dla nazwy firmowej znajdującej się na boku opony.
Testy toczenia przeprowadzone w laboratoriach Yokohama potwierdzają, że technologia BluEarth zapewnia oponie możliwość pokonania dystansu nawet o 43% dłuższego w porównaniu do innych opon z najwyższego segmentu typu eco dostępnych na rynku*. Przekłada się to nie tylko na oszczędność paliwa, ale również mniejszą emisję CO2 do atmosfery.
*Pojazd: Golf V, ciśnienie powietrza: 200kPa, temperatura powietrza -1,5°C, temperatura drogi: 2,7 °C ~ 3,5 °C, nachylenie: W1330mm S9300, średnia odległość z 3 wyników dla każdej opony poddanej testom. W teście wykorzystano oponę BluEarth-1.
Więcej informacji można znaleźć na stronie internetowej www.yokohama-online.pl/.
Link do strony artykułu: https://uww.wirtualnemedia.pl/centrum-prasowe/artykul/technologia-bluearth-yokohama-8211-polaczenie-ekologii-i-wysokich-osiagow